Програм рада у предшколској установи Жан Жак

arrows

Учимо да заволимо да учимо и да заувек останемо радознали!

1Разумемо дечија осећања и понашања.

Заједно се договарамо о правилима која су смислена, деца брзо схватају да смо сви различити и да често можемо желети другачије ствари, али да се морамо договарати да бисмо сви били задовољни. Правила у чијем смо смишљању заједно учествовали и правила која разумемо, радије поштујемо, развијамо одговорност и толеранцију. Покушавамо да разумемо своје жеље и потребе, као и жеље и потребе другог – онда нам се сукоб не чини више тако страшан.

Посебно нам је важно да развијемо код детета осећање самопоуздања, непрекидним, безусловним прихватањем. Свако дете је вредна и занимљива личност. Дете није лоше ако је нешто погрешно урадило, већ је његово понашање то које треба модификовати. Свест детета о томе да се свако понашање вољно може променити подстиче га на промену. Говоримо о конкретним поступцима и заједно проналазимо креативна решења када се проблем појави. Развијамо социјалне односе, подстичемо свакога да пронађе своје место у групи, развијамо осећај припадности и бриге за друге.

2Природа је неисцрпна и божанствена, растемо у складу са њом.

Шта све постоји на овом дивном свету учимо да сазнајемо уз помоћ својих чула. Опажамо, загледамо, упоређујемо, миришемо, слушамо, испробавамо разне укусе, пипкамо. Знамо да нас појединачна чула могу навести на погрешне закључке, зато користимо више чула у исто време и подижемо будност. Истражујемо и мешамо боје, тражимо разне облике у природи, дирамо све што нам се чини занимљивим и онда перемо руке. Зато знамо шта је мекано, хладно, зрнасто, мокро, лепљиво.

Знамо да редовно треба прати руке, зубе, лице, одржавати личну, али и хигијену простора. Покушавамо да самостално облачимо и свлачимо своју одећу, обућу, да се сами хранимо. Вежбамо и оријентацију у простору, разговарамо о свим стварима у својој околини, зградама, продавницама, банкама… Знамо и поштујемо саобраћајна правила и знаке. Уз помоћ истраживачких игара упознајемо, продубљујемо и мењамо својства неких предмета и процеса. Приближавамо реалне животне ситуације, анализирамо их, просуђујемо и упоређујемо.

3Волимо свет у коме растемо.

Знамо где је Аустралија и да тамо живе кенгури, да у Азији живе слонови, орангутани и камиле, а у Африци људи имају другачију боју коже. Знамо и где живе пингвини, где је увек топло време, где је дан када је код нас ноћ. Пуно времена посвећујемо разговору, играма, експериментима и упознавању са другим земљама, народима, заставама, језицима, обичајима… Знамо за основне знаменитости других земаља, знамо где је Ајфелов торањ, какав је Кинески зид, како изгледа Колосеум у Риму, где се налазе пирамиде.

Упознајемо и нашу земљу и природне лепоте у њој. Цртамо земље, играмо игру меморије, препознавања, спајања земаља и градова, животиња и области, народа и континената… Тражимо одговоре – Како су настајали први градови, какви су све диносауруси постојали, чиме су се хранили? Како су људи живели пре много година, како су се грејали, где су спавали? Трудимо се да око нас буде што више елемената који ће будити радозналост и жељу за сазнањем о овим темама које су део општег образовања сваког човека.

4Креативна игра је основни, свакодневни елемент нашег рада.

Кроз њу усвајајамо разна знања, упознајемо себе и друге, истражујемо, замишљамо, развијамо се и добро забављамо. Поред слободне игре у којој дете само одреди тему која се може развијати у разним правцима, оно доживљава своју улогу у групи и задовољава своје потребе. Игра може бити драмска и позоришна, комуникацијска и интеракцијска и разни њени модалитети могу се пренети на све аспекте дечјег искуства и дневног ритма,чиме се остварују бројни циљеви. Дете постаје предлагач, активни учесник, стваралац, критичар, мислилац, имитатор, чиме развија самосталност, индивидуалност и спонтаност.

Различита непожељна понашања могу се кроз игру модификовати на безболан начин. Мешавина фикције и реалности чини игру занимљивом и инспиративном. Зато се ми у Жан Жаку стално играмо. Смишљамо позоришне представе, глумимо, импровизујемо…Вежбамо пантомиму, yпознајемо се са основама филмског стваралаштва, приказујемо уз помоћ пројектора занимљиве дечје филмове.

5Растемо уз музику, учимо да плешемо и померамо се у ритму.

Препознајемо значајне ауторе, слушамо и различите жанрове, али и најпознатију музику из различитих земаља на другим језицима. Развијамо потребу и навику слушања музике, негујемо, подстичемо и развијамо дететово свестрано музичко стваралаштво, утичемо на формирање елементарног музичког укуса.

Певамо самостално, али и у хору, певамо док постављамо столове за ручак, док заливамо биљке, док перемо руке, а најгласније када се спремамо за парк! Свирамо на различитим инструментима, некада на чашама са другачијим нивоом течности, некада са кастањетама, даирама, звечкама, кликерима… Од свега поменутог, правимо занимљиве музичке концерте!

6Примећујемо уметност свуда око нас.

Кроз ликовни израз дете комуницира са собом и светом око себе. А одрасли у стваралачком процесу ликовних активности упознаје дете, његове индивидуалне потребе, склоности, жеље, интересовања, бриге… Не учимо децу да се ликовно изражавају на начин који је одраслима прихватљив. Охрабрујемо их да сами стварају на свој начин. Покушавамо да на њиховим делима видимо све оно што нам говоре да су насликали или направили и не исправљамо их. Сликамо на разним материјалима: папиру, свили, памуку, стаклу, салветама… Лепимо, мацкамо, мрвимо, тапкамо прстима, стопалима, кромпиром, четкицама…

Не бринемо за чистоћу, опустимо се и препустимо. Обрађујемо дрво, шмиргламо га и бојимо. Вајамо и правимо разне облике од пластелина, песка, земље, брашна и воде…Будимо креативност јер се много идеја може изродити заједничком причом и слободом да деца одаберу активност. Сматрамо да је визуелни контекст веома значајан, па инсистирамо на пријатном естетском доживљају простора, украса, постељина за спавање, дневних оброка, кутија за играчке…

7Занимљива математика.

Када се добро разуме, математика инспирише јер се никада не може сазнати до краја, увек постоји неки нови проблем, а решење нуди задовољство, развија способност мишљења и закључивања. Класификујемо предмете на различите начине, некада их одвајамо по боји, некада по облику, величини… Издвајамо морске животиње од копнених, домаће од дивљих, мекане предмете одвајамо од грубих. Развијамо способности опажања односа, сличности и разлика међу предметима: веће-мање, горе-доле, лево-десно, брзо-споро, близу-далеко…

Играмо се конструкторима, тасом, геометријским облицима…Примећујемо и временске односе: доба дана – када нам се више спава, када смо разигранији; дане у недељи – понедељак, када се пожелимо једни других након викенда; годишња доба – кад има пуно магле, када стиже Нова година, када се купамо у базенима, једемо сладолед и миришемо разно цвеће. Играмо се каменчићима, кликерима, куглицама, пасуљем, жетонима, коцкицама, семенкама…

8Причамо једни другима и слушамо једни друге.

У Жан Жаку о свему пуно разговарамо, на начин који је близак деци овог узраста. Играмо се речима, користимо исте речи у разним контекстима, јер је развој језичких способности и комуникације саставни део наших свакодневних активности. Дете учи језик и шири свој речник кроз употребу језика у разноврсним, спонтаним ситуацијама комуницирања. Језиком дете остварује своје жеље и потребе, исказује своје ставове, презентује себе и своју аутентичност, игра се и испробава нове речи и појмове.

Упознајемо се и са Енглеским језиком. Сазнање да се иста ствар или предмет може рећи на више начина пружа добру основу за касније учење страних језика. Енглески језик учимо кроз слике, песме, активном комуникацијом, кроз игру, ненаметљиво. Развијамо жељу за испробавањем нових начина изговора. Свиђа нам се како звучи нешто потпуно ново, што до сада нисмо разумели. То нас мотивише за даља сазнања.